De sleutel bij ontwikkelen is slapen

Niet één kind op de wereld is hetzelfde. Toch hebben ze een aantal primaire behoefes gemeen en één daarvan is: slapen.

Slapen is helend voor het lichaam. Door slapen krijgen we weer nieuwe energie, verwerken we dingen die we hebben meegemaakt en ontspant het lichaam zich tot er weer een nieuwe dag aanbreekt.

 

Slapen, zelf vind ik het heerlijk. 'Ik ga liggen en ik ben weg'. Helaas geldt dit niet voor iedereen. En dus ook niet voor elk kind. Sommige kinderen kunnen de rust niet vinden, zijn alert, onrustig, gillen veel of durven niet alleen te slapen.

 

Ondertussen werk ik bijna negen jaar in de babyopvang en zie de afgelopen jaren soms kinderen binnen komen die de wereld op bepaalde momenten even anders lijken te ervaren dan wij dat doen. Dit kunnen hoog sensitieve, hoog gevoelige of ook wel snel overprikkelde kinderen zijn. Deze groep kinderen hebben in de start van hun leven meer- of een andere soort van ondersteuning nodig dan het grote deel van de jonge kinderen.

De sleutel bij ontwikkelen is: Slapen

 

Ritme en slapen dat is ons doel, daar moeten we uiteindelijk heen. Vanuit rust ontstaat alles. Daardoor wil een kind eten-, drinken-, spelen en weer slapen. Dit kan bij een kind verstoord zijn doordat het kind moeite heeft met de prikkelverwerking…

 

Tips voor het aanbieden van speelgoed

  • Geen speelgoed met geluid. Als hij geluid maakt dan doet hij dat zelf en dan kan hij dat zelf bepalen.
  • Geen speelgoed (‘babygym’ iets wat draait) boven de baby. Kinderen kunnen niet zeggen wanneer ze er genoeg van hebben en het overprikkeld te snel.
  • Leg speelgoed om hem heen.
  • Leg je kindje als hij zich veilig genoeg voelt zo nu en dan op de grond. Zo ervaart hij door de harde ondergrond zijn lichaam (hier ontstaat ook al een deel van het zelfvertrouwen). Wat hoort bij mij? Door een harde ondergrond leren kinderen sneller hun motorische mogelijkheden.

Overprikkeld zijn kan te maken hebben met het niet om kunnen gaan met alle prikkels die een kind gedurende de dag heeft gehad. Maar het kan ook zo zijn dat een kind zo weinig slaap heeft gehad waardoor hij ook niet kan slapen.

 

Tips voor het slapen

  • Zorg eerst dat je zelf rust hebt voordat je het slaapritueel ingaat. Anders voelt hij jouw/jullie emotie. Ga echt met twee benen op de grond staan wanneer je voor dat wiegje staat.
  •  Een slaapruimte met overzicht, weinig kleur en niet overal speelgoed.
  • Probeer een ritme te creëren met een afwisseling van: eten/drinken, spelen, aandacht, verschonen en slapen.
  • Leg jullie kindje standaard om de 1 ½ uur (max 2uur) ‘weg’. Ook echt in bed (anders moet je dat achteraf allemaal weer afleren). Ook in bed leggen al denk je dat hij niet moe is.
  • Een vast ritueel met slapen. Bijvoorbeeld: eten, verschonen, even opschoot zitten, muziekje aan, toedekken. Hoe moe jullie ook zijn, hoe moeilijk het ook voor jullie is. Maar ga niet verschillende slaaprituelen doen. Niet wiegen in de wagen, niet wiegen in je hand. Het afleren is soms nog moeilijker.
  • De doek/knuffeltje met de geur van mama. Een simpele maar heerlijke uitvinding. Op de crèche leggen we een doek met de geur van de moeder vlakbij de neus van het kindje. Kinderen ruiken de geur van mama, van thuis en zijn hierdoor eerder gekalmeerd.
  • Inbakeren: Wikkelen kan in een laken, je kunt er ook een speciale doek voor kopen. Soms zit er niks anders op dan strak en goed instoppen waardoor de baby wel tot rust moet komen. Gemiddelde kinderen huilen max. 8 minuten voordat ze slapen. Huilen is samen met lachen nog maar de enige manier van uiting. In slaap huilen is vaak een moment van acceptatie; ’ik moet tot rust komen’ of ‘ik verwerk nog even wat ik heb meegemaakt vandaag.’ Meer weten over inbakeren? klik hier

Communiceren met je kindje

 

Voor sommige mensen voelt het heel onnatuurlijk om te praten tegen baby's. Maar praten is ook een soort van sleutel tussen kind en opvoeder. Benoem alles wat je gaat doen, nodig je baby uit door handgebaren erbij te doen: kom ik ga je oppakken om je te verschonen. Een jong kind heeft tussen de 7 a 10 seconden nodig om onze gesproken informatie te verwerken.

 

Laat zien wat je doet of wat je gaat doen. Ik maak even je mond schoon, mag ik je hand ook schoonmaken?…’ Dit lijkt allemaal nog heel ver weg. Maar gevoelige kinderen hebben hier snel baat bij.

  

Koop een boek babygebaren. Ondersteun je woorden met gebaren. Het mooie is dat jonge kinderen eerder de gebaren kunnen dan de woorden. Kinderen die de gebaren kennen huilen vaak minder en geven in gebaren aan wanneer ze willen drinken of slapen.

 

 Specialisten waar je ook nog terecht kunt

  • Osteopaat
  • Haptonomie voor baby's
  • Alternatieve arts die veel verstand heeft van het 'aarden' van kindjes
  •  Volg samen met je kindje een workshop baby/kindermassage

Momenten van bewuste aandacht 

 

Binnen de babyopvang werken we vanuit een visie waarin we kinderen momenten aanbieden van bewuste zorg en aandacht. In deze momenten ‘laad’ een kind zich echt op aan jouw aandacht. Deze momenten kun je optimaal benutten tijdens het: voeden, verschonen, badderen, aan- uitkleden, naar bed brengen en ook uit bed halen. Als je deze momenten heel bewust samen hebt (geen tv aan en niet kijken op te je telefoon) dan kan een kind zich daarna echt even zelf vermaken.

 

Kinderen worden daarnaast ook heel rustig van aanraking. Aanraking verbind mensen met elkaar. Masseer je kind heerlijk met een olie na het badderen of douchen. Probeer niet altijd gehaast te zijn maar geniet zelf ook van het moment samen. Je zult merken dat zowel je kind als jijzelf je opgeladen voelt na dit moment.

 

Heb je een onrustig kindje? Hou moed ook al is dat soms even weggezakt. Zorg ook goed voor je/jullie zelf. Probeer je ook weer op te laden zodat je er weer tegenaan kunt. En vraag mensen in je omgeving om hulp. Al is het soms alleen maar even zodat je even niet hoeft te koken.

 

Ook leuke sites om te bezoeken zijn:

  • Hoeveel slaap heeft een kind nodig? klik hier
  • Meer informatie over gevoelige baby's klik hier

 

Sarah Koopman - bedenker van dekinderenvannu.nl